Zbiory Działu Literatury MZS
Czas powstania: październik 2001 roku
Nr inw.: MLS/2454
Technika zapisu: rękopis, wycinanka
Tym razem jako literacki obiekt tygodnia prezentujemy pocztówkę Wisławy Szymborskiej do Ludmiły Marjańskiej z października 2001 roku, z podziękowaniem za otrzymany tomik poetycki „Żywica”.
Czytaj więcej: Kartka pocztowa Wisławy Szymborskiej do Ludmiły Marjańskiej
Chronologia: 1600-1500 BC
Przynależność kulturowa: kultura trzciniecka
Wymiary: Kubeczek- wylew 6,9 cm, brzusiec 8,2 cm, dno 4,8 cm, wysokość 8,2 cm; Niewielka waza: wylew 11,7 cm, brzusiec 10,3 cm, dno 5,8 cm, wysokość 7,3 cm
Wykonanie: ręczne lepienie i wypał w atmosferze z dostępem tlenu.
Surowiec: glina z drobnoziarnistą domieszką kamienną
Czytaj więcej: Grób kultury trzcinieckiej z cmentarzyska Sandomierz stan. 78
Zbiory Działu Literatury MZS
Nr inw.: MLS/143
Technika zapisu: rękopis
Roman Koseła (pseudonim R. Włostowiak) urodził się 13 stycznia 1894 roku we Włostowie. Była to osoba niezwykle wszechstronna i żywiołowa. Regionalista, społecznik, nauczyciel, działacz kulturalny i konspiracyjny, który brał czynny udział w życiu Sandomierza. Interesował się folklorem regionu, ciekawymi, miejscowymi ludźmi i zwyczajami. Był również czynnym członkieem oddziału Polskiego Towarzystwa Naukowego, uczestniczył w pracach Muzeum Ziemi Sandomierskiej, znajdował się w zarządzie i pracował dla Towarzystwa Biblioteki Publicznej im. Jana Długosza w Sandomierzu. W kręgu jego znajomych znajdowali się m.in. Jarosław Iwaszkiewicz, Wincenty Burek, Stanisław Piętak, Aleksander Patkowski czy Stanisław Młodożeniec.
Znany przede wszystkim z roli prozaika-reportażysty, sandomierskiego publicysty licznych gazet („Ziemia Sandomierska”, „COP”, „Kronika Diecezji Sandomierskiej”, „Sandomierski Ruch Regionalny” ), redaktora, a także wydawcy i archiwisty, Roman Koseła miał w sobie również duszę poety.
Czytaj więcej: Rękopis wiersza Romana Koseły „Pokolenie przełomu (1914-1918)”
Nicolas Sanson de Abbeville ojciec, Alexis-Hubert Jaillot, Amsterdam 1692
skala 1: 2 100 000
wymiary: odcisk płyty 58 x 88 cm, na karcie 64 x 100 cm
papier, miedzioryt, ręcznie kolorowany
Mapa jest prezentowana na najnowszej wystawie czasowej "IMAGO TERRAE SANDOMIRIENSIS. Skarby kartografii ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Sandomierzu".
Nr inw.: Depozyt IHKPAN- ZK/99A/1-2
Chronologia: Okres nowożytny przed II wojną światową
Wymiary: Grubość- 1 cm
Długość 13,3 cm
Szerokość 12,1 cm
Zachowana wysokość 5,5 cm
Wykonanie: Odciskanie w matrycy i wypał w piecu w wysokiej temperaturze (przekraczającej 900 stopni Celsjusza) a następnie polewanie białą polewą cynową?.
Surowiec: masa ceramiczną z drobnoziarnistą domieszką piasku i biała polewa cynowa?
Tym razem omawiamy obiekt wyjątkowo młody jak na standardy archeologii, bo datowany na okres przed II wojną światową. Obiekt ten to niewielki fragment kafla powlekany białą polewą. Został on odkryty w czasie badań wykopaliskowych prowadzonych przez Andrzeja Buko w roku 1973 na zamku w Sandomierzu. Odkryto go na arze 99A (obszar fosy zamkowej) w warstwie 1-2. Warstwy te tworzył ceglany murek związany z zabudowaniami gospodarczymi więzienia.
Czytaj więcej: Kafel piecowy z początku XX wieku z zamku w Sandomierzu
Czas powstania: ok. 1935 roku
Zbiory Działu Literatury MZS
Nr inw.: MLS/1249
Technika zapisu: fotografia czarno-biała
Przedstawiamy unikatowe zdjęcie poety Kazimierza Przerwy-Tetmajera (z lewej) i pisarza Antoniego Zachemskiego przechadzających się po Warszawie, które znajduje się w archiwach Muzeum Zamkowego w Sandomierzu. Zdjęcie zostało zrobione około 1935 roku. Jego autor jest niestety nieznany. Obaj literaci, mimo znacznej różnicy wieku, prowadzili, jak widać, bardzo wnikliwą rozmowę. Zapewne to miłość do polskich gór połączyła ich dusze.
Czytaj więcej: Zdjęcie Kazimierza Tetmajera i Antoniego Zachemskiego
John Speed, Dirk Grijp, Londyn
pochodzenie: Londyn, Anglia
skala: 1: 1 400 000, podziałka liniowa
papier czerpany, miedzioryt
wymiary: miedzioryt 40,5 x 50,5 cm, kartusz 45, 5 x 54,0 cm
nr inw. MS-1984/H
Czytaj więcej: Mapa Polski z 1662 r.
Chronologia: szeroka X-XIII wiek, z możliwością ostrożnego zawężenia do XI-XII wieku.
Wymiary: 1- podstawa – 57 x 35 mm, wys. – 28 mm, waga – 61,99 g.
2- podstawa – 54 x 30 mm, wys. – 27 mm, waga – 53,02 g.
Surowiec: żelazo
Czytaj więcej: Głowice mieczy z Zawichostu-Trójcy
Projekt: Andrzej Heidrich
Wymiary: 6,5 x 6,5
Zbiory Działu Literatury MZS
Nr inw. MLS/8/1
Czas powstania: lata 60/70 XX w.
Technika zapisu: druk
Ekslibris to znak własnościowy książki. Zazwyczaj ma on charakter ozdobny i wykonany jest w technice graficznej, z imieniem i nazwiskiem właściciela księgozbioru, bądź też nazwą danej instytucji. Typowy ekslibris jest zazwyczaj małą, zadrukowaną karteczką przyklejoną do wewnętrznej strony okładki. W prostszej formie może być także w formie pieczątki. Poza funkcją estetyczną, posiada także właściwości informacyjne, identyfikacyjne i ochronne. Przeważnie zawiera w sobie symbolikę w postaci herbu, godła czy też motta. Najstarsze znane oznaczenia własnościowe na tekstach piśmienniczych pochodzą ze starożytnego Egiptu.
Ekslibris Jarosława Iwaszkiewicza zaprojektował znakomity grafik Andrzej Heidrich, który projektował i ilustrował książki dla Spółdzielni Wydawniczej „Czytelnik” w Warszawie. Był on także autorem wielu projektów znaczków pocztowych, dokumentów i banknotów (Wielcy Polacy, Królowie i książęta polscy).
Czytaj więcej: Ex libris Jarosława Iwaszkiewicza
Wymiary:
- Długość: 20 cm, grubość 2,3 cm
- Długość 11,4 cm, grubość 2 cm
- Długość 8,4 cm, grubość 1,8 cm
Wykonanie: gotowanie kości, aby oddzielić kawałki mięsa, a także nieco je zmiękczyć. Następnie wygładzenie, wywiercenie dwóch otworków do przewiązania do butów.
Surowiec: kość śródręcza lub śródstopia końskiego lub bydlęcego
Czytaj więcej: Kościana łyżwa z Sandomierza, ulica Zamkowa 5
Godziny otwarcia Muzeum:
Cennik biletów: