Czas powstania: ok. 1935 roku
Zbiory Działu Literatury MZS
Nr inw.: MLS/1249
Technika zapisu: fotografia czarno-biała
Przedstawiamy unikatowe zdjęcie poety Kazimierza Przerwy-Tetmajera (z lewej) i pisarza Antoniego Zachemskiego przechadzających się po Warszawie, które znajduje się w archiwach Muzeum Zamkowego w Sandomierzu. Zdjęcie zostało zrobione około 1935 roku. Jego autor jest niestety nieznany. Obaj literaci, mimo znacznej różnicy wieku, prowadzili, jak widać, bardzo wnikliwą rozmowę. Zapewne to miłość do polskich gór połączyła ich dusze.
Czytaj więcej: Zdjęcie Kazimierza Tetmajera i Antoniego Zachemskiego
John Speed, Dirk Grijp, Londyn
pochodzenie: Londyn, Anglia
skala: 1: 1 400 000, podziałka liniowa
papier czerpany, miedzioryt
wymiary: miedzioryt 40,5 x 50,5 cm, kartusz 45, 5 x 54,0 cm
nr inw. MS-1984/H
Czytaj więcej: Mapa Polski z 1662 r.
Chronologia: szeroka X-XIII wiek, z możliwością ostrożnego zawężenia do XI-XII wieku.
Wymiary: 1- podstawa – 57 x 35 mm, wys. – 28 mm, waga – 61,99 g.
2- podstawa – 54 x 30 mm, wys. – 27 mm, waga – 53,02 g.
Surowiec: żelazo
Czytaj więcej: Głowice mieczy z Zawichostu-Trójcy
Projekt: Andrzej Heidrich
Wymiary: 6,5 x 6,5
Zbiory Działu Literatury MZS
Nr inw. MLS/8/1
Czas powstania: lata 60/70 XX w.
Technika zapisu: druk
Ekslibris to znak własnościowy książki. Zazwyczaj ma on charakter ozdobny i wykonany jest w technice graficznej, z imieniem i nazwiskiem właściciela księgozbioru, bądź też nazwą danej instytucji. Typowy ekslibris jest zazwyczaj małą, zadrukowaną karteczką przyklejoną do wewnętrznej strony okładki. W prostszej formie może być także w formie pieczątki. Poza funkcją estetyczną, posiada także właściwości informacyjne, identyfikacyjne i ochronne. Przeważnie zawiera w sobie symbolikę w postaci herbu, godła czy też motta. Najstarsze znane oznaczenia własnościowe na tekstach piśmienniczych pochodzą ze starożytnego Egiptu.
Ekslibris Jarosława Iwaszkiewicza zaprojektował znakomity grafik Andrzej Heidrich, który projektował i ilustrował książki dla Spółdzielni Wydawniczej „Czytelnik” w Warszawie. Był on także autorem wielu projektów znaczków pocztowych, dokumentów i banknotów (Wielcy Polacy, Królowie i książęta polscy).
Czytaj więcej: Ex libris Jarosława Iwaszkiewicza
Wymiary:
- Długość: 20 cm, grubość 2,3 cm
- Długość 11,4 cm, grubość 2 cm
- Długość 8,4 cm, grubość 1,8 cm
Wykonanie: gotowanie kości, aby oddzielić kawałki mięsa, a także nieco je zmiękczyć. Następnie wygładzenie, wywiercenie dwóch otworków do przewiązania do butów.
Surowiec: kość śródręcza lub śródstopia końskiego lub bydlęcego
Czytaj więcej: Kościana łyżwa z Sandomierza, ulica Zamkowa 5
Autor: Cichocki Kacper
Czas i miejsce powstania: Kraków 1615 r.
Druk: B. Skalskiego
Materiał: papier, skórzana okładka
Stary druk
Cichocki Kasper. Alloquiorum Osiecensium sive variorum familiarium sermonum libri quinque: in quibus praeter examen anatomiae Cichocianae pro Societate Jesu ante triennium editae…
„Rozmowy osieckie” to rozprawa o cofaniu się reformacji wśród szlachty, autorstwa Kaspra Cichockiego (1545-1616), teologa i polemisty katolickiego, kanonika kolegiaty sandomierskiej, proboszcza parafii św. Piotra w Sandomierzu, profesora na wydziale filozoficznym Akademii Krakowskiej. Jednego z najzdolniejszych pisarzy związanych z kontrreformacją sandomierską.
Czytaj więcej: Kacper Cichocki Alloquiorum Osiecensium sive variorum familiarum sermonum libri
Chronologia: 4200/4300-3600/3500 BC
Przynależność kulturowa: kultura lubelsko wołyńska
Wymiary: długość drutu 127 mm
Surowiec: miedź
W zbiorach muzeum zamkowego w Sandomierzu znajdują się dwa fragmenty niewielkiego miedzianego skręcika. Podobne zabytki nie stanowią specjalnej nowości i pojawiają się stosunkowo licznie. Skręcik ten sam w sobie nie powinien być więc specjalnie wyjątkowy. Jednak ciekawy kontekst tego znaleziska i co można z niego wyczytać. Jest to przypadkowe jeszcze przedwojenne znalezisko. Na polu Walentego Ćwiartki w Sośniczach miano wyorać dwa niewielkie gruszkowate kubki oraz wspomniany już miedziany przedmiot. Prawdopodobnie pochodziły one, że zniszczonego grobu kultury lubelsko wołyńskiej.
Czytaj więcej: Skręt z Sośniczan 5
Przynależność kulturowa: odkryta na scytyjskim grodzisku producentami byli Grecy
Wymiary: Wysokość całkowita 613 mm; wysokość górnej części – 250mm; średnica dna (stopki) – 81 mm; głębokość stopki – 21 mm; maksymalna wydętość brzuśca – 373 mm; średnica podstawy szyjki - 140; średnica wylewu – 150 mm. Wyliczona pojemność amfory bez szyjki to 27,77 dm3 , a z szyjką – 28,83 dm3.
Surowiec: Ceramika
Raz do roku każdy naczelnik powiatu miesza w swoim powiecie krater, z którego piją ci wszyscy Scytowie, którzy zabili nieprzyjaciół; którzy zaś tego nie dokonali, ci nie kosztują tego wina, lecz siedzą nieuczczeni na boku, a jest to dla nich największą hańbą.
(Herodot, Dzieje, IV, 66)
Czytaj więcej: Grecka amfora ze scytyjskiego grodziska w Chotyńcu
Chronologia: B2D- około 1300 p.n.e
Przynależność kulturowa: kultura trzciniecka
Wymiary: grubość ok 3mm szerokość około 5mm
Surowiec: Szkło
Przez cały listopad można oglądać w naszym muzeum pierwszą odkrytą na ziemiach polskich grecką amforę z grodziska kultury scytyjskiej w Chotyńcu. Jest to odkrycie przybliżające świat antyczny i zmieniające dotychczasowe mapy kultur archeologicznych. Jednak w zbiorach Muzeum Zamkowego w Sandomierzu znajdował się już pewien obiekt pochodzący z dzisiejszej Grecji i to o kilkaset lat starszy od wspomnianej amfory.
Czytaj więcej: Szklany paciorek kultury mykeńskiej z Grecji
czas powstania: 1970
Zbiory Działu Literatury MZS
nr inw. MLS/1183/4
Ta wysłana w styczniu 1970 r. z Meksyku pocztówka jest kolejnym obiektem z korpusu naszych sandomierskich stachurianów (porównaj), których adresatką pozostawała niezmiennie Zofia Bażant, polonistka, która – jak wspomina Ewa Bajkowska – „Stanowiła dla (…) uczniów niepowtarzalny autorytet, posiadając do tego cechy predestynujące: mądrość i prawość. (…) imponowała nam swoją wiedzą, bieżącą znajomością nowości literackich, rozległą korespondencją z wybitnymi przedstawicielami świata kultury”.
Godziny otwarcia Muzeum:
Cennik biletów: