Gromadzone są w nim zbiory w zakresie malarstwa, grafiki i rysunku oraz rzemiosła artystycznego. Kolekcja malarstwa grafiki i rysunku obejmuje sztukę polską od XVIII wieku do czasów współczesnych. W jej obrębie można wyróżnić następujące działy: - zbiór dotyczący ikonografii Sandomierza - powstały z myślą o zgromadzeniu jak najpełniejszej dokumentacji ikonograficznej miasta, począwszy od najstarszych zachowanych widoków, aż do obrazów tworzonych współcześnie; - kolekcja malarstwa polskiego (XVIII - XX wiek)z przewagą tematyki portretowej, także pejzaże i martwe natury - gromadzone z myślą o powstaniu stałej galerii reprezentacyjnego malarstwa polskiego; - ponadto w zbiorach działu znajdują się dwie znaczące kolekcje pochodzące z przekazów autorskich - kolekcja malarstwa i grafiki Marii i Stanisława Dawskich oraz kolekcja malarstwa i rysunku Ewy i Jerzego Ćwiertniów. W dziedzinie rzemiosła artystycznego gromadzone są głównie zabytki z zakresu złotnictwa i konwisarstwa, od XVII wieku do czasów współczesnych, zarówno z terenu Polski, jak i innych krajów europejskich (Rosji, Niemiec, Francji i Austrii).
Najstarsze i najcenniejsze w zbiorach malarstwa są XVIII - wieczne reprezentacyjne portrety Jacka Małachowskiego, Macieja Sołtyka, Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz Epitafium Franciszka Romera z 1767 r. pochodzące z nieistniejącego już kościoła Św. Piotra w Sandomierzu. Z kolekcji portretu polskiego XIX i XX wieku godne podkreślenia są dzieła: „Autoportret” Józefa Czajkowskiego, „Aneri pod jasną parasolką"Wojciecha Weissa, „W słońcu - Hucułka w stroju odświętnym” Władysława Jarockiego, „Portret kobiety” Teodora Axentowicza, „Portret Wandy z Szemberków Starzewskiej” Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Portret kobiety” Alfonsa Karpińskiego, „Autoportret” Stanisława Kamockiego. Posiadamy w zbiorach także dzieła Juliusza i Jerzego Kossaków, Jacka Malczewskiego, Olgi Boznańskiej czy Juliana Fałata.
W zbiorach rzemiosła artystycznego najstarszym obiektem są XVII - wieczne łyżki, pochodzące z gdańskiego warsztatu złotniczego Georga Hebenstreita. Niezwykle cenny jest srebrny talerz z bogatą repusowaną dekoracją, pochodzący z warsztatu augsburskiego Pietera P. Arnoldta, datowany na 1755 - 1757 r. oraz srebrny puchar Nautilus (Ryga, XVII w.). W zbiorach znajdują się również dwa piękne XIX - wieczne komplety sreber: toaletowy z wiedeńskiej firmy Klinkoschów z ok. 1872 r. i francuski podróżny komplet śniadaniowy dla jednej osoby, wykonany w Paryżu po 1838 r.