YULIA MYRONCHUK (Zołbunów w obwodzie rówieńskim, Ukraina)
Wisior MILION LAT PRZED NASZĄ ERĄ 2014
Niesygnowany
Srebro 925, krzemień pasiasty, bursztyn, linka akrylowa
Wymiary: 2,2 x 3,3 cm
Muzeum Zamkowe w Sandomierzu, nr inw.: MS-2234/s
Przekaz 2014
Wisior w kształcie leżącego owalu o kompozycji trójdzielnej; pośrodku płytka krzemienia pasiastego o lekko wklęsłym wykroju boków, flankowana płytkami mlecznego, bladożółtego bursztynu. Połączenia objęte parami srebrnych blaszek -skrzydełek. Z dwóch stron podwójne oczka z drutu srebrnego, przez górne przeciągnięta czarna linka akrylowa. Krzemień pasiasty szlifowany, polerowany, w tonacji szarości i beżu; w usłojeniu rysunek wąskich, poziomych pasów.
Wystawy:
Wystawa 8 edycji Sandomierskich Warsztatów Złotniczych, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, Zamek, piwnica filarowa: czerwiec 2014-marzec 2015; Krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki złotniczej, Prezentacja fragmentu kolekcji muzealnej, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Zamek, piwnica filarowa: kwiecień-październik 2015.
JULIA MYRONCHUK (Zołbunów w obwodzie rówieńskim, Ukraina)
Absolwentka Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi. Uczestniczka VIII edycji Sandomierskich Warsztatów Złotniczych "Krzemień pasiasty- kamień optymizmu" 2013-2014. W zbiorach Muzeum Zamkowego w Sandomierzu znajdują się dwie prace Julii: oprócz prezentowanego Wisiora Milion lat przed nasza erą, Wisior Kropla romantyzmu.
Tekst Julii w katalogu wystawy VIII edycji SWZ w 2014 roku:
W świat sztuki jubilerskiej trafiłam z powodu tradycji rodzinnych. Od najmłodszych lat zachwycałam się złotnictwem. Podobają mi się tradycyjne materiały i techniki, ale chciałam również nauczyć się bardziej nietypowego myślenia, z tego powodu zdecydowałam się pojechać do Polski. Ukończyłam Wyższą Szkołę Sztuki i Projektowania w Łodzi, ale mam nadzieję, że jeszcze będę miała okazję nauczyć się więcej od polskich jubilerów.
Swoją przygodę z krzemieniem pasiastym zawdzięczam Sandomierskim Warsztatom Złotniczym. Zawsze miałam słabość do kamieni, a teraz często zdarza mi się wykorzystywać w projektach krzemień. Podobają mi się jego ciekawe, nieprzewidywalne wzory. Jednym z takich projektów jest srebrny wisior „Milion lat przed naszą erą”. Wykorzystałam w nim krzemień pasiasty i bursztyn. Jego nazwa wywodzi się stąd, że oba kamienie liczą miliony lat. Natomiast kształt jajka oznacza początek nowego życia czyli nowej ery. Drugi wisior otrzymał nazwę „Kropla romantyzmu”. Tu najważniejszym był dla mnie kamień - zainspirował mnie krzemień w kształcie kropli. Oprawą w srebro, które owija go kształtem romantycznych kwiatów, chciałam podkreślić jego piękno.
Opracowanie: Bożena Ewa Wódz