Miejscowość: Sandomierz, gm. loco
Nr inw.: MS-184/e
Materiał: drewno lipowe,
Wymiar: wys. 15,5 cm
Zakup w 1970 r.
Rzeźba pełnoplastyczna w drewnie, przedstawia Chrystusa Frasobliwego, będącego uosobieniem cierpiącego Boga – człowieka, doświadczającego losu podobnego do ciężkiego życia chłopskiego. Przyodziany w królewski płaszcz i koronę cierniową Chrystus siedzi na drewnianym postumencie imitującym blok skalny. Lewa dłoń spoczywa na lewym udzie, prawa ręka zgięta w łokciu - wspartym na nodze, podpiera pochyloną i skierowaną na prawą stronę głowę Miłosiernego. Twarz smukła, cierpiąca, z wyraźnie zaznaczonymi dużymi, zamkniętymi oczami, nosem, otwartymi ustami i zarostem. Długi płaszcz okrywa plecy i ramiona postaci. Z przodu widać nagie ciało Chrystusa, z anatomicznie zaznaczoną budową klatki piersiowej oraz kroplami krwi widniejącymi na lewej nodze i postumencie. Stopy spoczywają na drewnianych bloczkach.
Wizerunek Chrystusa Frasobliwego wyodrębnił się z historycznej sceny Przygotowań do Ukrzyżowania, która to scena, według apokryficznej legendy, stanowić miała jeden z ostatnich obrazów Męki Pańskiej. W Polsce postać Chrystusa Frasobliwego pojawiła się w okresie późnego gotyku. W ujęciu gotyckim widzimy Chrystusa odartego z szat, w przepasce na biodrach i koronie cierniowej na głowie, siedzącego na bloku skalnym, z głową wspartą na dłoni. Niekiedy w przedstawieniu tym spotkamy również czaszkę Adama, umieszczoną na kolanie, bądź pod stopą. W okresie renesansu wizerunek Chrystusa Frasobliwego pojawiał się stosukowo rzadko i nawiązywał do gotyckich przedstawień. Do barokowego wizerunku Frasobliwego zostały wprowadzone nowe motywy: płaszcz królewski oraz berło - trzcina.
Andrzej Tkacz (1913-2012) – lokalny artysta, rzeźbiarz ludowy, gawędziarz, autor wierszy. Tworzył pełnoplastyczne prace przestrzenne, płaskorzeźby o tematyce sakralnej i świeckiej (krucyfiksy, postacie świętych, figury Chrystusa Frasobliwego i Piety, postacie legendarne, historyczne). W drewnie utrwalał dzieje Sandomierza, życie codzienne jego mieszkańców. Prace bardzo często pokrywał wielobarwną polichromią. Przeprowadzał rekonstrukcję brakujących, drewnianych elementów wystrojów wnętrz kościelnych. Prace artysty znajdują się w muzeach państwowych, prywatnych i kościelnych.
Opracowała: Iwona Łukawska