Ukrzyżowanie na wietrze [1983]
sygn. l.d. Ewa Ćwiertnia
olej na płótnie o wymiarach 100x81 cm
Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, nr inw.: MS- 1572/s
przekaz 1994
Głównym motywem prostokątnej kompozycji jest krzyż z sylwetką Ukrzyżowanego, umieszczony dokładnie na pionowej osi obrazu, na styku ostrych kontrastów światła i cienia. Zarówno krzyż, jak i postać zostały opracowane schematycznie i osadzone w metafizycznej przestrzeni budowanej tonami szarości i błękitów.
Ewa Ćwiertnia tworzyła cykle kompozycji skupionych na określonym temacie, będące próbami uchwycenia i utrwalenia tego co materialne i ziemskie z tym co duchowe, metafizyczne, transcendentalne. Szczególnie wymowne są w jej twórczości liczne warianty Ukrzyżowania, zróżnicowane pod względem kompozycji i środków wyrazu. Artystka widziała w znaku krzyża ogólnoludzki symbol zawierający ponadczasową prawdę o cierpieniu wszystkich stworzeń, o ich życiu i śmierci, o ciemności i świetle. Omawiany obraz jest jednym z dziewięciu Ukrzyżowań tworzących układ ikonostasu na planie krzyża:
Ukrzyżowanie w świetle 1988 Ukrzyżowanie na skale 1977 Ukrzyżowanie w błękitach 1985
Ukrzyżowanie w społeczeństwie 1987 Ukrzyżowanie na wietrze 1983 Ukrzyżowanie w czerwieni bd.
Ukrzyżowanie w ciemności 1982 Ukrzyżowanie w pustce 1979 Ukrzyżowanie w szarościach 1982
Ewa Ćwiertnia
(ur. 15 grudnia 1951 w Warszawie - zm. 12 lutego 1994 w Warszawie)
Malarka. Idąc śladami ojca, Jerzego Ćwiertni, bardzo wcześnie próbowała swych sił w rysunku i malarstwie. W latach 1970-76 studiowała na Wydziale Malarstwa Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, m. in. w pracowni Stefana Gierowskiego. Debiutowała w 1977 roku. Uczestniczyła w liczących się wystawach w kraju i poza granicami Otrzymała kilka nagród i wyróżnień w konkursach i wystawach sztuki religijnej , gdyż wiele spośród jej prac powstało z biblijnych inspiracji. Zmarła w 43 roku życia. Muzeum Okręgowe w Sandomierzu posiada niemal pełną kolekcję jej twórczości - od dzieciństwa do ostatnich obrazów.
Bibliografia: Ewa i Jerzy Ćwiertnia. Malarstwo. Reeligere-Religari, katalog wystawy, Zachęta- listopad 1991, s.n.; Ewa i Jerzy Ćwiertnia. Na wspólnej Ścieżce - od dzieciństwa do ostatnich obrazów, katalog wystawy w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu 1995, s. n.; Bożena Ewa Wódz, Na wspólnej Ścieżce - od dzieciństwa do ostatnich obrazów. Sandomierska kolekcja malarstwa Ewy i Jerzego Ćwiertni, Pamiętnik Sandomierski, t. III, 1997, s. 171-172; O. Dominik Krzysztof Łuszczek, Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, wyd. Społeczny Komitet im. Ojca Dominika Łuszczka, 1998; Renata Rogozińska, W stronę Golgoty - Inspiracje pasyjne w sztuce polskiej w latach 1970-1999, Poznań: Księgarnia Św. Wojciecha 2002; 90 [Dziewięćdziesiąt]. Katalog wystawy jubileuszowej z okazji dziewięćdziesięciolecia Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, Sandomierz, 2011.
Wystawy: Biblia we współczesnym malarstwie polskim, Oddział Sztuki Współczesnej, Muzeum Narodowe w Gdańsku, maj-wrzesień 1994; Na wspólnej Ścieżce. Od dzieciństwa do ostatnich obrazów, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu - Zamek, marzec-listopad 1995; Dwa jest jedno, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu - Zamek, lipiec 1998-styczeń 1999; Ewa i Jerzy Ćwiertnia. Malarstwo z kolekcji Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, Muzeum Okręgowe w Sandomierzu - Zamek, luty-kwiecień 2004. 90 [Dziewięćdziesiąt]. Muzeum Okręgowe w Sandomierzu - Zamek, październik 2011-luty 2012.
Opracowanie: Bożena Ewa Wódz