Polish Polish
1
1
2
2
9.jpeg
9.jpeg
4
4
6
6
7
7
8
8
Sandomierz Zamek Królewski Timelapse Gopro #1
OdtwórzPlay
Sandomierz Zamek Królewski Timelapse Gopro #1
previous arrow
next arrow

Talerz – produkt z warsztatu w Miechocinie

Wielkość liter

Talerz MS-1427/a. (Fot. P. WerensSandomierz – Stare Miasto, ul. ks. M. Bulińskiego (d. Złota)

XVII wiek

Wymiary: śr.: 32 cm; wys.: 8; śr. dna: 12 cm  

Nr inw.: MS-1427/a

Materiał: ceramika

 

Talerz MS-1427/a. (Fot. P. WerensTalerz znaleziony na przełomie 1980 i 1981 roku w wykopie górniczym na tyłach domu Rynek 31. Pozyskany wraz z materiałem z warstw miejskich z czasów od XIII do XX wieku oraz dwóch studni średniowiecznych..

Uszkodzony, częściowo zrekonstruowany (na fotografii fragmenty o jaśniejszym odcieniu) talerz malowany wielobarwnie (kremowa, zielona, brązowa, pomarańczowa), zdobiony motywami roślinnymi i „rybią łuską”. Dzięki charakterystycznej ornamentacji możemy go powiązać z ośrodkiem produkcji garncarskiej w Miechocinie (część dzisiejszego Tarnobrzega). Ośrodek ten funkcjonował w okresie od przełomu XVI/XVII w. do końca wieku XVIII. Osada garncarzy powstała prawdopodobnie niedługo po założeniu w 1593 roku Tarnobrzega przez Stanisława Tarnowskiego. Miechocin był ważnym ośrodkiem produkcji garncarskiej a produkowane tu naczynia przeznaczone były na sprzedaż do ośrodków miejskich takich jak Elbląg, Gdańsk czy Warszawa, dokąd prawdopodobnie docierały po Wiśle statkami ze zbożem. Załamanie produkcji wiązane jest zarówno z załamaniem gospodarczym po wojnach szwedzkich, jak i zmianą upodobań odbiorców, którzy chętniej zaczęli sięgać po wyroby fajansowe.

Naczynie zostało wykonane z gliny o dużej zawartości związków żelaza. Wytoczone na kole, zostało wysuszone a następnie pokryte białą angobą. W dalszej kolejności farbami ceramicznymi naniesiono barwne motywy i wypalono. Ostatnim etapem było pokrycie talerza ołowianym szkliwem i ponowne wypalenie. Ceramika tego rodzaju nosi miano półmajoliki. Ze zdobień widzimy tu dookolne czarne linie, „rybią łuskę” i motywy roślinno-kwiatowe, które wskazują na dugą połowę XVII wieku jako czas powstania naczynia.

Oprócz ornamentów geometrycznych i roślinnych na naczyniach miechocińskich nieraz pojawiają się przedstawienia figuralne. Formy i zdobienie naczyń z Miechocina wskazują na inspirację, czy też naśladownictwo majoliki włoskiej jak i ceramiki habańskiej.

 

Bibliografia:

Handerek, A.: Ceramika miechocińska, Tarnobrzeg 2006

Dąbal, J.: Wyroby ceramiczne. W: Gdańsk, Twierdza Wisłoujście. Badania archeologiczno-architektoniczne w latach 2013–2014, Gdańsk, str. 221-264

Szetela-Zauchowa T.: Ceramika z Miechocina, Polska Sztuka Ludowa XXIII, 1969, Nr 1 i 2, str. 3-42 i 75-108

Notę opracował: Piotr Werens

Wirtualny spacer po wystawie OD PIASKU DO SZKŁA

NCK

Muzeum w sieci

PomnikHistorii

Muzealny Klub Szachowy

Muzealny Uniwersytet Dziecięcy

organizatorzy

4 tripadvisor

5 Bonum Publicum

Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych

5 Bonum Publicum

6 Pamiętnik Sandomierski

5 Bonum Publicum

10 patriotyzm

7 MKiDN

9 nocleg

Godziny otwarcia Muzeum:

W sezonie turystycznym 
(01.04.2021 r. – 30.09.2021 r.)
Wtorek - Niedziela | 11.00 - 18.00
 
Poza sezonem turystycznym
(02.01.2021 r. - 31.03.2021 r.;
01.10.2021 r. – 31.12.2021 r.)
Wtorek - Niedziela | 10.00 - 17.00
 
 
 

Cennik biletów:

Bilet normalny (dorośli): 15 zł
Bilet ulgowy (uczniowie, itp): 10 zł
Bilet grupowy normalny z przew. MOS: 10 zł
Bilet grupowy ulgowy z przew. MOS: 8 zł
Bilet rodzinny (maks. 5 osób (2+3): 40 zł
Bilet "3w1" normalny: 37 zł Muzeum Okręgowe, Brama Opatowska, Trasa Podziemna.
Bilet "3w1" ulgowy: 27 zł Muzeum Okręgowe, Brama Opatowska, Trasa Podziemna.


• Zobacz pełny cennik

© 2018 Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Łącznie ilość odwiedzin:6630846

Obecnie na stronie 293 gości