Szukaj:
 
 
 
  Strona główna · Godziny otwarcia . Ceny biletów · Oferta edukacyjna · Lokalizacja Zamku · Sprawozdania i plany · Wolontariat · Kontakt  
  Data pl v0.2 - by KESS Dzisiaj jest wtorek, 27 czerwca 2017 r. 178 dzień roku  
 
Nawigacja
Zapowiedzi Wydarzenia
Wystawy
Wystawy czasowe Wystawy stałe
O muzeum
Działy i zbiory Historia muzeum Zamek sandomierski Szachy Oferta edukacyjna Publikacje Nagrody i wyróżnienia Mikołaj Gomółka Nasi Darczyńcy Podziękowania
Kontakt Oferty i cennik Nasi partnerzy Ogłoszenia, przetargi Galeria Logowanie
 
Losowa fotografia
 
 
Wystawy czasowe

"SMOKI w stawie i na trawie"
– wystawa fotografii Tomasza Skorupki

 

 

Wystawa fotografii autorstwa Tomasza Skorupki – archeologa i cenionego fotografa, pracownika Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, ukazuje świat współcześnie żyjących gadów i płazów na tle fantastycznych stworzeń zrodzonych przed wiekami w ludzkiej wyobraźni. Uchwyconych na fotografiach przedstawicieli niezmiernie bogatej i różnorodnej polskiej herpetofauny, między innymi często spotykane zaskrońce, jak i bardzo rzadkie żółwie błotne, zobaczyć można w towarzystwie smoków, węży, jaszczurek, żółwi czy żab umieszczonych na zabytkach. Wystawa zaprasza nie tylko nad stawy i w trawy, ale i do mitycznego świata mieszkańców starożytnej i średniowiecznej Europy. Smoki są ponadkulturowym i ponadczasowym wytworem ludzkiej wyobraźni. Obecne są w wielu mitologiach i wierzeniach starożytnego oraz średniowiecznego świata. Na ogół przedstawiano je jako ogromne gady pokryte łuskami, o psim, kozim lub lisim pysku, wielkich uszach i potężnym ogonie, skrzydłach nietoperza oraz ptasich szponach. Ich wizerunki umieszczano na sztandarach, monetach, herbach, a role, jakie im przypisywano, były różne. Mogły być przykładowo strażnikami wielkich skarbów lub też uosobieniem mądrości i siły, synonimem wrogich, potężnych wojsk. Chrześcijaństwo uznało zaś smoka za zwierzę demoniczne, w które wciela się szatan. W czasach współczesnych smok nie jest postrzegany negatywnie. Często, już jako stworzenie dobroduszne i przyjazne ludziom, pojawia się w filmach i bajkach animowanych, m.in. w Porwaniu Baltazara Gąbki czy Tabaludze. Smok Wawelski doczekał się pomnika, który w 1972 roku ustawiono u podnóża Wzgórza Wawelskiego.


Tomasz Skorupka – urodził się w 1967 roku w Poznaniu. Ukończył studia archeologiczne w Instytucie Prahistorii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 1990 r. pracuje w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu w Dziale Archeologii Wielkopolski – Pracownia Kultury Łużyckiej. Pasjonuje się fotografią przyrodniczą (tomaszskorupka.blogspot.com/; www.birdwatching.pl). Jest laureatem konkursów organizowanych m.in. przez Związek Polskich Fotografów Przyrody, Polskie Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”, czasopisma o tematyce łowiecko-przyrodniczej. „Łowiec Polski” i portal internetowy „foto-ptaki.pl”. W roku 2012 przyznano mu nagrodę Fotografa Roku Okręgu Wielkopolskiego. W konkursie „Wizje Natury 2012” zorganizowanym w ramach VIII Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Przyrodniczej zdobył wyróżnienie za diaporamę pt. W krainie puszczyka uralskiego, w kolejnym roku wyróżnienie za diaporamę pt. Rybi król. Jest autorem wielu wystaw indywidualnych (Na skrzydłach przeszłości, 2008-2010; Skrzydlaci akrobaci, 2011; Co w trawie piszczy, 2012; Ptaki. Od archeologii do fotografii cyfrowej, 2013-2014; Te co skaczą i pełzają…, 2013; SMOKI w stawie i na trawie, 2014; Ptasie menu, 2014; Skrzydlate, wąsate, rogate ... 2015) prezentowanych m.in. w Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, Częstochowie, Szamotułach, Jeleniej Górze, Grudziądzu czy Wrocławiu. Uczestniczył w realizacji wystaw zbiorowych prezentowanych w kraju oraz za granicą (Oblicza ptaków, Polska 213; Festival de l'OiseauLe et de la Nature, Francja 2014; Die dünne Haut der Erde – Unsere Böden, Niemcy 2016). Publikuje fotografie oraz artykuły poświęcone fotografowaniu i ptakom w czasopismach o tematyce przyrodniczej (m.in. Ptaki Polski, FotoNatura, Ptaki, Trybuna Leśnika, Nadleśnictwo Barlinek, Ptaki Wielkopolski. Rocznik Polskiego Towarzystwa Ochrony Przyrody SALAMANDRA. Jego fotografie znalazły się m.in. w takich publikacjach książkowych jak Ilustrowana encyklopedia ptaków Polski (Warszawa 2010, wyd. I, 2010, wyd. II, 2011), Obszary Natura 2000 i parki krajobrazowe w województwie wielkopolskim (Poznań-Toruń 2012), Ptaki polskich Karpat – stan, zagrożenia, ochrona (Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków 2016), W ptasim raju. Nadleśnictwo Sława Śląska (Zielona Góra 2016). Jesienią 2016 r. na rynku wydawniczym ukazał się jego autorski album Wyjęte z natur. Zwierzęta parków krajobrazowych Wielkopolski, wydany przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego.

 

Czas ekspozycji: maj - czerwiec 2017 r.

 

Dział Etnograficzny

 

"Każdy krok zostawia ślad" -
obuwie historyczne ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Gdańsku

 

 

Wystawa prezentuje skórzane eksponaty - głownie obuwie pochodzące z badań wykopaliskowych prowadzonych w obrębie historycznej części Gdańska. W wyniku odpowiednich warunków atmosferycznych – dużej wilgotności przy jednoczesnym braku tlenu – zabytki doskonale się zachowały. Muzeum Archeologiczne w Gdańsku realizując program konserwacji i rekonstrukcji obuwia historycznego zgromadziło unikatową w skali Europy i największą w Polsce kolekcję butów, którą mogą Państwo obejrzeć w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. Serdecznie zapraszamy!

 

Kuratorzy wystawy: Beata Ceynowa, Ewa Trawicka

Czas ekspozycji: maj - sierpień 2017 r.

 

Dział Archeologiczny

 

Krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki.
Prezentacja fragmentu kolekcji muzealnej.

 

 

Zjawisko zainteresowania współczesną biżuterią jako kierunkiem kolekcjonerskim można odnotować w kilku liczących się ośrodkach, promujących i dokumentujących działania artystyczne w zakresie współczesnej sztuki złotniczej. Sandomierz na tym tle nie jest odosobniony, ale… to jedyne miejsce w Polsce i na świecie, w którym gromadzi się nie tyle współczesną biżuterię, co krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki. To krzemień stał się wyróżnikiem „sandomierskiej sztuki srebra” i nadaje unikatowy charakter kolekcji tworzonej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. Dlaczego w tym miejscu?

 

Idea zastosowania krzemienia pasiastego w biżuterii zrodziła się w Sandomierzu, w miejscowej pracowni Cezarego Łutowicza - to pierwszy bardzo istotny argument. Drugi - od 200 lat złotnictwo sandomierskie nie miało tak indywidualnego wyrazu i nie zyskało ani takiej rangi, ani takiego zasięgu jak obecnie. Trzeci - z muzealnego punktu widzenia zaistniał obowiązek wspierania i dokumentowania działań, które nie tylko doprowadziły do odrodzenia się tej dziedziny rzemiosł w Sandomierzu, ale i do nadania jej całkiem nowego kierunku rozwoju. Od 2007 roku, kiedy to Sandomierz został ogłoszony Światową Stolicą Krzemienia Pasiastego, wystawy muzealne - zarówno te, prezentujące efekty kolejnych Sandomierskich Warsztatów Złotniczych, jak i pokazy fragmentów tworzonej kolekcji - służą promocji i umacnianiu tego zaszczytnego tytułu.

 

Od 2004 roku renesansowo-barokowa piwnica filarowa jest stałym miejscem czasowych wystaw krzemienia pasiastego w biżuterii, małych formach złotniczych, obiektach i instalacjach. W obecnej odsłonie przypominamy 68 dzieł wykonanych na przestrzeni lat 2001-2012, w tym i takie, które przeżyły już moment kariery światowej. Na ten retrospektywny przegląd składają się realizacje wybitnych, powszechnie znanych projektantów i wykonawców. Wraz z nimi, serdecznie zapraszamy do obejrzenia sandomierskich unikatów.

 

Czas ekspozycji: 1 kwietnia 2015 - 31 grudnia 2016

 

Bożena Ewa Wódz

 

 
 
11372373 Unikalnych wizyt