Szukaj:
 
 
 
  Strona główna · Godziny otwarcia . Ceny biletów · Oferta edukacyjna · Lokalizacja Zamku · Sprawozdania i plany · Wolontariat · Kontakt  
  Data pl v0.2 - by KESS Dzisiaj jest sobota, 29 kwietnia 2017 r. 119 dzień roku  
 
Nawigacja
Zapowiedzi Wydarzenia
Wystawy
Wystawy czasowe Wystawy stałe
O muzeum
Działy i zbiory Historia muzeum Zamek sandomierski Szachy Oferta edukacyjna Publikacje Nagrody i wyróżnienia Mikołaj Gomółka Nasi Darczyńcy Podziękowania
Kontakt Oferty i cennik Nasi partnerzy Ogłoszenia, przetargi Galeria Logowanie
 
Losowa fotografia
 
 
Newsletter
Wpisz swój adres e-mail i kliknij Subskrypcja/Rezygnuję.



Ilość subskrypcji: 372
 
Wystawy czasowe

"Bodzentyn utracony - odzyskany"

 

 

Muzeum Okręgowe w Sandomierzu w sali wystaw czasowych prezentuje ekspozycję pt. „Bodzentyn utracony-odzyskany”. Jest to ze swadą napisana opowieść, o losach miasta Bodzentyna, która niczym w soczewce ogniskują dramatyczne losy naszego kraju. Wystawa „Bodzentyn utracony-odzyskany” ukazuje najważniejsze momenty z historii Bodzentyna, od lokacji 660 lat temu po wiek XX. Jest ważnym wydarzeniem kulturalnym o zasięgu wykraczającym poza region, a jej prezentacja stanowi prawdziwe święto dla tego świętokrzyskiego miasteczka i jego mieszkańców.

 

Autorzy wystawy: Lidia Ujazdowska, Wojciech Kalwat

Organizator wystawy: Fundacja Świętokrzyska Góry Historii

Wystawa zrealizowana we współpracy Muzeum Historii Polski

Partner Medialny: Magazyn Historyczny Mówią Wieki

 

 

Czas ekspozycji: kwiecień – maj 2017 r.

 

Dział Historyczny

 

"Świętokrzyskie widoki"

 

 

Na dziedzińcu Muzeum Okręgowego w Sandomierzu prezentujemy wystawę plenerową pt. „Świętokrzyskie widoki”. Na ekspozycji pokazano ponad 80 zabytkowych, unikatowych i nieznanych fotografii z końca XIX i początku XX wieku ze zbiorów Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Przeszłości, działającego w latach 1906-1944. Ilustracje ukazują obiekty zabytkowe (w tym takie, które dzisiaj już nie istnieją), zabudowę wsi i miasteczek ziemi świętokrzyskiej i sandomierskiej. Fotografie posiadają nie tylko walor dokumentalny, ale także artystyczny. W dużej mierze są to wysmakowane obrazy, ale i sytuacyjne scenki. Uwiecznione na nich osoby tworzą zbiorowy portret mieszkańców regionu.egion, a jej prezentacja stanowi prawdziwe święto dla tego świętokrzyskiego miasteczka i jego mieszkańców.

 

 

Czas ekspozycji: kwiecień – maj 2017 r.

 

Dział Historyczny

 

Dariusz Kaleta "Nowa wielka tradycja - malarstwo"

 

 

Bogactwo inspiracji (nawiązywanie do doświadczeń i wzorów sztuki najlepszych, dawnych mistrzów), szerokie spektrum podejmowanych tematów, oscylujących raz wokół historii, to znów fantastyki lub mitologii, a także dbałość o warsztat artystyczny - to znaki rozpoznawcze twórczości Dariusza Kalety. Artysta tworzy bardzo różnorodny świat swoich obrazów, misternie tkany z wątków realistycznych, symbolicznych, surrealistycznych.... wprowadzając doń sylwetki samotnych jeźdźców, walecznych Sarmatów lub pięknych kobiet w niezliczonej ilości wcieleń. Uprawia sztukę wprawdzie posługującą się rozpoznawalnymi formami, ale nie tak łatwą w odbiorze bez znajomości kontekstów i odniesień. Działa z dużą swobodą wyobraźni i często odchodzi od racjonalizmu, stając tym samym w opozycji do realnego świata. Nie stroni przy tym od efektu dekoracyjności, który czyni jego sztukę otwartą dla widza szczególnie uwrażliwionego na tę wartość. Dariusz Kaleta, jak każdy artysta od początku dziejów sztuki, powołuje do życia pewną formę, która staje się określona i zaczyna żyć dopiero w interpretacjach, poprzez osoby je "odkrywają".

Dariusz Kaleta urodził się w 1960 roku w Lubaniu Śląskim. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach. Dyplom główny otrzymał w 1987 roku w pracowni prof. Tadeusza Grabowskiego (plakat), a dyplom dodatkowy w pracowni litografii prof. Tadeusza Gawrona. Uprawia malarstwo sztalugowe. W dorobku ma dziesięć wystaw indywidualnych oraz udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą (Niemcy, USA, Francja). Jest członkiem formacji artystycznej Grupy Apellesa, londyńskiej Society Art of Imagination i duńskiej grupy DANTE. Obrazy artysty są pokazywane wraz z pracami dawnych, jak i współczesnych mistrzów pędzla, takich jak: Jacek, Malczewski, Stanisław Wyspiański, Wojciech Weiss, Jan Styka, Wierusz - Kowalski, Henryk Siemiradzki, Franciszek Starowieyski, Stasys, Leszek Maestro Żegalski, Karol Bąk i innych. Obecnie Dariusz Kaleta pełni funkcję dyrektora kołobrzeskiej Galerii Sztuki Współczesnej.

 

Wystawa zorganizowana we współpracy z Agencją Zegart.

 

 

Czas ekspozycji: luty – maj 2017 r.

 

Dział Sztuki

 

Krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki.
Prezentacja fragmentu kolekcji muzealnej.

 

 

Zjawisko zainteresowania współczesną biżuterią jako kierunkiem kolekcjonerskim można odnotować w kilku liczących się ośrodkach, promujących i dokumentujących działania artystyczne w zakresie współczesnej sztuki złotniczej. Sandomierz na tym tle nie jest odosobniony, ale… to jedyne miejsce w Polsce i na świecie, w którym gromadzi się nie tyle współczesną biżuterię, co krzemień pasiasty w biżuterii i obiektach sztuki. To krzemień stał się wyróżnikiem „sandomierskiej sztuki srebra” i nadaje unikatowy charakter kolekcji tworzonej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu. Dlaczego w tym miejscu?

 

Idea zastosowania krzemienia pasiastego w biżuterii zrodziła się w Sandomierzu, w miejscowej pracowni Cezarego Łutowicza - to pierwszy bardzo istotny argument. Drugi - od 200 lat złotnictwo sandomierskie nie miało tak indywidualnego wyrazu i nie zyskało ani takiej rangi, ani takiego zasięgu jak obecnie. Trzeci - z muzealnego punktu widzenia zaistniał obowiązek wspierania i dokumentowania działań, które nie tylko doprowadziły do odrodzenia się tej dziedziny rzemiosł w Sandomierzu, ale i do nadania jej całkiem nowego kierunku rozwoju. Od 2007 roku, kiedy to Sandomierz został ogłoszony Światową Stolicą Krzemienia Pasiastego, wystawy muzealne - zarówno te, prezentujące efekty kolejnych Sandomierskich Warsztatów Złotniczych, jak i pokazy fragmentów tworzonej kolekcji - służą promocji i umacnianiu tego zaszczytnego tytułu.

 

Od 2004 roku renesansowo-barokowa piwnica filarowa jest stałym miejscem czasowych wystaw krzemienia pasiastego w biżuterii, małych formach złotniczych, obiektach i instalacjach. W obecnej odsłonie przypominamy 68 dzieł wykonanych na przestrzeni lat 2001-2012, w tym i takie, które przeżyły już moment kariery światowej. Na ten retrospektywny przegląd składają się realizacje wybitnych, powszechnie znanych projektantów i wykonawców. Wraz z nimi, serdecznie zapraszamy do obejrzenia sandomierskich unikatów.

 

Czas ekspozycji: 1 kwietnia 2015 - 31 grudnia 2016

 

Bożena Ewa Wódz

 

 
 
10619371 Unikalnych wizyt