Polish Polish

instagram blue|     Znajdź nas na: youtube blue

PlakatAudiodeskrypcje zrealizowano z udziałem uczestników projektu „Trochę Kultury! Edukacja kulturowa osadzonych Zakładu Karnego w Chmielowie” dofinansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2019”.

 

 

 

Szachy sandomierskieZestaw bierek szachowych pochodzenia arabskiego, datowany na XIII/XIV wiek. Do pełnego zestawu 32 figur do gry dla dwóch osób brakuje trzech pionków. Wykonane ręcznie z poroża jelenia.

Bierki szachów sandomierskich są niewielkie. Wysokość największej nie przekracza 25 mm. Prezentowane w rozstawieniu na beżowo-brązowej, współczesnej szachownicy. Biorąc pod uwagę rozmiar szachów sandomierskich można wnioskować, że stanowiły zestaw podróżny, a oryginalna szachownica była wykonana ze skóry. Zdobienie szachów stanowią proste linie nacięć oraz wykonane cyrklem kółeczka. Mają jasnobeżowy kolor.  Różnice w głębokości rytu linii ornamentu i wyrazistości „oczek” odróżnia figury „czarne” od „białych”. Muzułmanie zgodnie z prawami Koranu nie mogą tworzyć realistycznych przedstawień istot żywych. Z tego powodu przekształcili pierwotne hinduskie wzory figur w formy abstrakcyjne i geometryczne symbole. Jeden skoczek został „podrobiony”. Pierwotnie nie należał do zestawu. Został dorobiony później lub dołożony z innego, podobnego zestawu – zapewne po tym, kiedy oryginalny zginął. Figura posiada inne proporcje i ornament w postaci kółeczek wykonanych cyrklem o nieco mniejszej średnicy.

Helena Gedrus-Eydziatowicz  - Portret młodej kobietyObraz Heleny Gedrus-Eydziatowicz zatytułowany „Portret młodej kobiety” – domniemany autoportret artystki, powstały w latach 1865-1870, w technice oleju na wydłużonym, prostokątnym płótnie o wymiarach 56x29 cm. Obraz w szerokiej, pozłacanej ramie, bogato zdobionej roślinno-kwiatowym ornamentem. W zbiorach Muzeum Okręgowego w Sandomierzu na Zamku Królewskim.

Obraz przedstawia młodą kobietę – widoczna do pasa sylwetka wypełnia centralną część płótna. Postać zwrócona jest w lewą stronę, jedynie spojrzenie kobiety skierowane jest w stronę widza. Sylwetka kobiety otulona jest luźnym, białym materiałem, z którego wyłania się jej szyja i dumna twarz. Długie, kędzierzawe, rude włosy są luźno spięte nad karkiem i tworzą puszystą aureolę wokół głowy modelki. Mocno kontrastują z jasnym, jednolitym tłem. Wyraz twarzy kobiety jest spokojny, a łagodne, duże oczy rzucają spojrzenie spod ciężkich, opadających powiek. Jej broda jest subtelnie uniesiona, może sugerować dumę lub wysoki status społeczny kobiety. Pod okalającym ciało luźnym materiałem delikatnie uwidacznia się jej brzemienny stan.

 

Grób szkieletowy kultury amfor kulistychRekonstrukcja grobu męskiego przedstawiciela kultury amfor kulistych (ok. 3200-2550 r. p. n. e.)  w gablocie o wymiarach 170x92 cm.

Środkową część gabloty zajmuje szkielet osoby ułożonej do grobu na prawym boku. Ręce są zgięte w łokciach, dłonie na wysokości twarzy. Nogi ugięte w kolanach. Zmarłemu towarzyszy kilkanaście przedmiotów tworzących wyposażenie grobu. Dary grobowe stanowi kolejno:

– pięć amfor – są to dość duże naczynia koloru ciemno-szarobrunatnego, o lekko wygładzonej zewnętrznej powierzchni. Część naczyń jest w górnej części zdobiona odciskami sznura i stempelków. Dwie z amfor są niezdobione. Naczynia mają po dwa lub cztery uszka w górnej części. Jedna z amfor nosi ślady po naprawie: wokół wybitego w dnie otworu znajduje się 9 wywierconych otworków. Jedna z amfor ma odłamaną szyję.

– dwa puchary – to naczynia o wysokości kilkunastu centymetrów, o krawędziach rozszerzających się ku górze. Jeden z pucharów jest zdobiony podobnie jak amfory, drugi pozbawiony ornamentu.

DłubankaDrewniana łódź o długości 310 cm, szerokości 50 cm i wysokości 40 cm, zawieszona na wystawie pół metra nad ziemią. Archaiczny model łodzi. Pod względem konstrukcyjnym przypomina czółno. Burty i dno łączą się pod kątem prawie prostym. Partia dziobowa i rufowa są delikatnie podwinięte ku górze. Spróchniałe dno zamaskowane tekturą i trocinami, leży w nim ok. metrowe wiosło. Łódź otaczają różne przedmioty służące do połowu ryb, m. in. pułapka wiersza sercowa, sieć rybacka, kosze do przechowywania ryb i drewniana szufla do wybierania wody z łodzi.

Łódź wydłubana z przepołowionego pnia topoli. Została wydobyta z dna Wisły w lipcu 1972 r. podczas prac regulacyjnych. Nazywana przez miejscowych rybaków dłubanką lub korytem.

Wisła i Wawel

Wisła i Wawel” – alegoryczna rzeźba autorstwa Antoniego Kurzawy. Brązowiony gips, rzeźba odlana w 1898 roku. Wysokość: 74 cm, Szerokość postumentu: 44 cm. W zbiorach Muzeum Okręgowego w Sandomierzu na Zamku Królewskim.

Rzeźba przedstawia postać pochylonego i wspartego na mieczu starca w zbroi rycerskiej i koronie na skroniach. Do jego prawego boku tuli się młoda kobieta o długich, falistych włosach. Starzec jest personifikacją Wawelu – prastarej siedziby królów polskich. Przytulająca się do monarchy młoda dziewczyna o spływających do ziemi włosach symbolizuje Wisłę – królową polskich rzek. U podstawy rzeźby znajduje się podpis „WISŁA – WAWEL”. Odlew opisywanej rzeźby miał w swojej pracowni Stanisław Wyspiański. Ccenił ją wysoko i - jak się przypuszcza - inspirował się nią tworząc postać Kraka w II akcie dramatu „Legenda”  z 1897 roku.

Alegoria służy przedstawienu idei, pojęć, wydarzeń przy pomocy artystycznego wyrazu, który ma charakter symboliczny lub przenośny.

NautilusNautilus – srebrny puchar z czaszą z muszli głowonoga łodzika (łac. Nautilus) Wyrób z  I połowy XVII w. (z  ingerencjami  XIX-wiecznymi), Ryga.

Puchar wysoki na ok. 30 cm. Ze stabilnej, srebrnej, ozdobnej podstawy odchodzi trzon kielicha. Tworzy go postać Neptuna  dosiadający „morskiego” rumaka, mitologicznego hippokampa. Morskie stworzenie zamiast kopyt ma płetwy, jego ogon skonstruowany jest z niewielkiej, jasnej muszli. Dosiadający rumaka Władca Mórz trzyma w uniesionych rękach czaszę pucharu w srebrnej,  finezyjnej oprawie. Szczyt czaszy zwieńczony jest głową egzotycznego, dzikiego zwierzęcia.

Nautilus to  oryginalny  i luksusowy puchar do wina wykonany z polerowanej muszli głowonoga łodzika  (łac. nautilus)  tworzącej czarę  ujętą w  fantazyjną oprawę z motywami bóstw i różnorodnych morskich stworów. Wielkość pucharów bywała różna. Mniejsze mieściły  do  ½ kwarty   ( ¼  -  ½   litra). Większe mieściły od kwarty do garnca  (1-4 litrów). 

Działo oktawa kartaunyOktawa kartauny – żeliwne działo artyleryjskie o małym zasięgu z XVII w., rodzaj kartauny o najmniejszym kalibrze. Prosta lufa o długości 2 m, osadzona poziomo na ciemnobrązowej, drewnianej podstawie. Obok mniejsza, kwadratowa podstawka z czterema kulami armatnimi o średnicy 74 mm. Kule są ułożone w dwupoziomowy, piramidalny stos – jedna kula leży na podstawie z trzech pozostałych kul. Lufa o walcowatym kształcie, bez zdobień na całej powierzchni. Jedynym ornamentem są uchwyty w kształcie delfinów w tylnej części lufy. Wlotowa część lufy jest najszerszą w przekroju częścią działa. Otwór wylotowy armaty ma kaliber około 74 mm. Bezpośrednio za działem widoczna jest fototapeta z ryciną pt. „Wysadzenie zamku przez Szwedów w 1656 roku według rysunku Erika Jonssona Dahlbergha”.

Korona Kazimierza III WielkiegoWierna kopia sandomierskiej korony hełmowej przypisywanej Kazimierzowi Wielkiemu, datowanej na XIV wiek. Korona o średnicy 19 cm i wysokości 18,5 cm. Oryginał korony wykonany z brązowej blachy z domieszką srebra. Kopia wykonana z mosiądzu. Na obu szlifowane szkło imitujące kamienie szlachetne.

Korona składa się z czterech części wyprofilowanych u góry w lilie o potrójnym zakończeniu,  nazywane andegaweńskimi. Części połączone są ze sobą zawiasami i szpilami zakończonymi mniejszymi liliami. Powierzchnia każdej z części wysadzana jest szlifowanymi szkiełkami imitującymi kamienie szlachetne – szmaragdy, rubiny, szafiry, kryształy górskie.

Kapliczka nasłupowaDrewniana polichromowana kapliczka nasłupowa ze wsi Dębiany Szlacheckie wykonana przez Jana Godowskiego z Dębian. Połowa XIX wieku. Od 1999 r. w zbiorach Muzeum Okręgowego w Sandomierzu na Zamku Królewskim.

Kapliczka pokryta jest polichromią w kolorze białym, niebieskim i jasnobrązowym. Posiada kształt prostopadłościanu o rzucie zbliżonym do kwadratu. Jest nakryta krzyżowym daszkiem zwieńczonym sygnaturką. Każdy bok kapliczki wygląda jednakowo i jest zakończony trójkątnym szczytem z ozdobną profilowaną sterczyną. Na słupie kamienna tabliczka z napisem „STAROŻYTNA FIGURA POPRAWIONA W R. 1896”. Kapliczka mieściła figurę Chrystusa Frasobliwego o wysokości 60 cm wykonaną ok. 1800 r. przez nieznanego rzeźbiarza. W 1999 r. rodzina Wałaszczyków ufundowała nową kapliczkę z lakierowanego drzewa dębowego na wzór starej kapliczki. Do niej przeniesiono zabytkową figurę Chrystusa Frasobliwego.

 

Fotografia pisarza Jarosława Iwaszkiewiczawykonana w Sandomierzu w 1956 r. przez Henryka Hermanowicza. Na wystawie w powiększeniu o wymiarach 152 cm na 100 cm. Pod zdjęciem długi na całą jego szerokość odręczny podpis artysty. Pod nim lata określające daty urodzin i śmierci Jarosława Iwaszkiewicza: 1894 – 1980. Oryginał fotografii w zbiorach Muzeum Okręgowego w Sandomierzu na Zamku Królewskim.

Fotografia wykonana w sepii. Przedstawia pisarza z lewego profilu, sylwetka widoczna jest do linii bioder. Mężczyzna opiera się plecami o ceglaną ścianę. Ciężar jego ciała spoczywa na cokole wystającym u podstawy ściany. Lewą nogę lekko zgina w kolanie, opiera o nią lewą dłoń. Artysta patrzy prosto przed siebie. Na jego twarzy wyraźnie rysuje się linia wydatnego nosa. Mężczyzna marszczy lekko bujne brwi przez mocne światło słoneczne. Ubrany jest w marynarkę, białą koszulę z kołnierzykiem i ciemne spodnie. Pisarz ma na zdjęciu 62 lata.

NCK

PomnikHistorii

organizatorzy

4 tripadvisor

5 Bonum Publicum

6 Pamiętnik Sandomierski

7 MKiDN

9 nocleg

Godziny otwarcia Muzeum:

Poza sezonem turystycznym
(01.10.2019 r. - 19.04.2020 r.)
Poniedziałek | 13.00 - 15.00 oprócz pierwszego w m-cu. Wstęp wolny na wystawy stałe.
Wtorek - Niedziela | 10.00 - 17.00
 
W sezonie turystycznym 
(20.04.2020 r. - 30.09.2020 r.)
Poniedziałek | 13.00 - 15.00 oprócz pierwszego w m-cu. Wstęp wolny na wystawy stałe.
Wtorek - Niedziela | 10.00 - 18.00

Cennik biletów:

Bilet normalny (dorośli): 15zł
Bilet ulgowy (uczniowie, itp): 10zł
Bilet grupowy normalny z przew. MOS: 10zł
Bilet grupowy ulgowy z przew. MOS: 8zł
Bilet rodzinny (maks. 5 osób (2+3)): 40zł
Bilet "3w1" normalny: 30zł Muzeum Okręgowe, Brama Opatowska, Trasa Podziemna.
Bilet "3w1" ulgowy: 20zł Muzeum Okręgowe, Brama Opatowska, Trasa Podziemna.

• Zobacz pełny cennik

 

© 2018 Muzeum Okręgowe w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Łącznie ilość odwiedzin:Łącznie ilość odwiedzin:2320387

Obecnie na stronie 210 gości