slajd1.jpeg

MUZEUM ZAMKOWE
W SANDOMIERZU

slajd1.jpeg

Obiekt tygodnia:

Drapacz krzemienny z miejscowości Jasice

DrapaczForma: drapacz z łukowatym i niskim drapiskiem
Numer inwentarzowy: MZS/AW/599
Wymiary: długość – 51 mm; szerokość – 40 mm; grubość – 8 mm
Surowiec: krzemień świeciechowski
Chronologia: neolit – kultura pucharów lejkowatych (IV tysiąclecie p.n.e.)

Kolejnym prezentowanym w danym miejscu zabytkiem krzemiennym jest wyrób z miejscowości Jasice, gm. Wojciechowice. Miejscowość ta była już wspominana przy okazji opisywania półwytworu siekiery z krzemienia pasiastego.

W przypadku tegoż znaleziska pojawia się po raz kolejny osoba darczyńcy. Idzie w tym przypadku znów o Zbigniewa Lenartowicza, który do kolekcji muzeum PTK w Sandomierzu, przed II wojną światową, przekazał bardzo dużą liczbę zabytków.

Więcej…

Informacja o zadaniu zrealizowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2016 roku

Wielkość liter

logoMOSLogo nimozMKiDNDziedzictwo kulturowe – priorytet 2 – Wspieranie działań muzealnych
Otwarcie Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu

W poniedziałek, 28 listopada odbyło się oficjalne otwarcie jednej z najnowocześniejszych pracowni konserwacji dzieł sztuki w regionie z udziałem Burmistrza Sandomierza Marka Bronkowskiego, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Kielcach Anny Żak-Stobieckiej, konserwatorów sztuki, radnych miasta, pracowników muzeum, uczniów z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Sandomierzu wraz z Panią Dyrektor Małgorzatą Augustynowicz i mieszkańców Sandomierza. W ramach ogłoszonych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego programów na 2016 r. Muzeum Okręgowe w Sandomierzu otrzymało dofinansowanie na realizację sześciu projektów, m.in. na utworzenie Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej.

Pracownia została wyposażona w nowoczesny i profesjonalny sprzęt, urządzenia, materiały do konserwacji oraz restauracji dzieł sztuki (np. stoły: próżniowy i niskociśnieniowy służące do tzw. dublażu, prostowania, konserwacji malarstwa sztalugowego), narzędzia stolarskie i plastyczne, pochłaniacz oparów i rozpuszczalników, lampy emitujące światło dzienne, urządzenia dokumentujące procesy prac naprawczych: mikroskop, laptop, profesjonalne studio fotograficzne itp. Monitorowanie stałych warunków wilgotnościowo – temperaturowych w pracowni konserwatorskiej ma zapewnić specjalistyczne oprzyrządowanie pomiarowe takie jak sonda do nieinwazyjnego pomiaru wilgotności, higrometr z pomiarem temperatury, czy luksomierz z sondą do pomiaru światła. Działalność pracowni nie ograniczy się tylko do konserwacji. Niezwykle ważna jest profilaktyka muzealna. W oparciu o międzynarodowe normy dotyczące warunków klimatycznych i oświetleniowych regularnie będą kontrolowane warunki pokazywania i przechowywania zabytków znajdujących się w salach ekspozycyjnych i magazynach. Gromadzone przez blisko sto lat zbiory Muzeum wymagają stałej i fachowej opieki konserwatorskiej, szczególnie z uwagi na ich zróżnicowanie i liczebność. Powstanie pracowni pozwoli nam na spełnienie jednej z podstawowych funkcji muzeum – stałą ochronę i zachowanie materialnego dziedzictwa kulturowego. Tak pojmowana konserwacja muzealna w praktyce zostanie zrealizowana dwutorowo: z jednej strony przeprowadzone zostaną interwencyjne zabiegi konserwatorskie jak np. usuwanie zabrudzeń, podklejanie odspojeń, uzupełnianie ubytków, wykonywanie retuszy, a z drugiej liczne działania z zakresu profilaktyki i prewencji konserwatorskiej. Realizacja grantu nie byłaby możliwa bez fachowej pomocy naszych konsultantów, dyplomowanych konserwatorów z wieloletnim doświadczeniem: prof. dr hab. Elżbiety Basiul – dziekana Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prof. dr hab. Danuty Stępień - kierownika Pracowni Technologii Kopii Ikon Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Aleksandra Harkawego, Piotra Zawadzkiego, Marka Babsia oraz Anny Ucieklak (Muzeum Śląskie w Katowicach). Dziękujemy za pomoc.

Projekt został zrealizowany w ramach programu Dziedzictwo kulturowe – priorytet 2 – Wspieranie działań muzealnych, Utworzenie pracowni konserwatorskiej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu, dzięki dotacji finansowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowe-go wynoszącej 48.017,58 zł.

Całkowity koszt zadania wyniósł 63.314,80 zł. Koordynatorem przedsięwzięcia była Karolina Garnuszek.

KG

Wirtualny spacer po wystawie OD PIASKU DO SZKŁA

7 MKiDN

10 patriotyzm

4 tripadvisor

Krzemień pasiasty w biżuterii i małych formach złotniczych

5 Bonum Publicum

5 Bonum Publicum

6 Pamiętnik Sandomierski

Godziny otwarcia Muzeum:

W sezonie turystycznym 
(1 kwietnia - 30 września)

 bip muz

Cennik biletów:

Bilet normalny: 20 zł
Bilet ulgowy: 12 zł
Bilet grupowy normalny z przew. MZS: 15 zł
Bilet grupowy ulgowy z przew. MZS: 10 zł
Bilet rodzinny (maks. 5 osób (2+3): 55 zł

 

 

 dostepnosc

© 2022 Muzeum Zamkowe w Sandomierzu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Łącznie ilość odwiedzin:13316995

Obecnie na stronie 458 gości